Een brandende kwestie

Wageningen krijgt op 5 mei een nieuw oorlogsmonument, het ‘Vrijheidsvuur’. Het gaat om een eeuwig brandende gasvlam op een telescopische koperen zuil. Het monument wordt bij ‘Blote Jan’ geplaatst op het 5 Mei Plein.

‘Wageningen niet voor Paal’

Het Wageningse kunstwerk ‘het vrijheidsvuur’ staat nog voor de plaatsing al landelijk in de belangstelling. De Telegraaf kopte woensdag 23 maart al op de voorpagina: ‘Opwinding om Penismonument’. De Volkskrant een dag later iets ingetogener: ‘Vrijheidsvuur blijkt glimmende fallus’. De kunstenaar over alle opwinding: “Het is een mooi monument. Als het er eenmaal staat, zullen ze er dolblij mee zijn. Waar het op lijkt, daar lijkt het dan niet meer op.” Ook het NOS journaal (kijk hier), TV Gelderland en het SBS programma Hart van Nederland besteedden aandacht aan de opgelaaide discussie rond de zuil met het eeuwig brandende bevrijdingsvuur.
In Wageningen is inmiddels de actiegroep ‘Wageningen niet voor Paal’ opgericht. De actiegroep staat zaterdag 26 maart vanaf 10.30 uur op de markt om handtekeningen tegen de plaatsing van dit monument op te halen.
De Wageningse Stadspartij roept iedereen op om a.s. dinsdag richting het gemeentehuis te komen om een mening kenbaar te maken over de vuurzuil, die moet verrijzen midden op het 5 Meiplein. De gemeenteraad zal er dan in een vergadering over debatteren. Het vredesvuur heeft al heel wat stof doen opwaaien en zelden zijn er positieve geluiden. Dinsdag 29 maart om acht uur gaat de vergadering van start in het gemeentehuis van Wageningen. Bezoekadres: markt 22 Wageningen.

Het monument is bedacht door kunstenaar Hanshan Roebers, die tevens het onlangs naar de Vadaring verplaatste lichtschip ontwierp. De zuil is uitschuifbaar en heeft zodoende een flexibele lengte tussen de zes en tien meter. De lengte van de zuil wordt be�nvloed door een zonnepaneel op het dak van Hotel De Wereld. Als de zon hoog staat en is er veel licht, dan krimpt de zuil. Als er weinig licht is, dan stijgt de vlam. “Zo schijnt het licht van de vrijheid altijd in de duisternis.”

Het Vrijheidsvuur zal jaarlijks als bron fungeren voor de Bevrijdingsvuurestafette. Hierbij wordt het Bevrijdingsvuur door heel Nederland verspreid als Nationale start van Bevrijdingsdag.
“Aanleiding voor de plaatsing van het Vrijheidsvuur is het bijzondere jubileumjaar 2005 waarin we in Wageningen voor de 60e keer op een unieke historische plek de capitulatie herdenken. Een gebeurtenis die een feestelijke, visuele markering verdient. Net als de persoon die tijdens de ondertekening van de capitulatie een onmiskenbare rol heeft gespeeld: Z.K.H. Prins Bernhard. Samen met de duizenden veteranen van diverse missies, die de afgelopen jaren op 5 mei door de straten hebben gedefileerd, zal hij voor altijd met Wageningen verbonden blijven.”, volgens de website van de gemeente Wageningen..
Particuliere initiatieven voor een Wagenings monument voor de prins kunnen worden gestaakt: ‘er komt geen ander, apart monument voor Bernhard’, aldus burgermeester Pechtold.
De monument kost honderdduizend euro, het gas kost Wageningen jaarlijks ‘enkele duizenden euro’s’. De gemeente zet zich in om het monument voor Bevrijdingsdag dit jaar klaar te krijgen.

De meningen over dit monument, het idee erachter, en de locatie, lopen uiteen. Is het een vreemde 1 april-grap, of juist een goede snelle actie van de gemeente om Wageningen als ‘Stad der Bevrijding’ op de kaart te zetten?

1 gedachte over “Een brandende kwestie”

  1. Geachte heer Pechtold,

    Man o man, een schoolvoorbeeld van mannetjemakerij. Bedacht, gemaakt, ter herinnering van …..
    Wordt het 5 mei plein straks ook omgedoopt in Alexanderplatz?
    Als ik het positief bekijk getuigt het wel van lef, en laat je zien dat in Wageningen dingen w�l snel kunnen, en geldproblemen zijn best op te lossen. O ja, en niemand zal beweren dat het nergens op lijkt, want het lijkt wel ergens op!

    Een eeuwig brandend vrijheidsvuur, prachtig! Maar met dit beeld zet de gemeente Wageningen straks landelijk voor paal. Een positievere bijnaam dan ‘Het Lachertje’ kan ik nu niet verzinnen.

    Kees

    12-mrt-2005

    Onlangs viel in de kranten -en nu hier- te lezen dat de gemeente Wageningen besloten heeft een kunstwerk op het 5 mei plein te plaatsen ter herinnering aan het feit dat Vrijheid “als verworvenheid nooit vanzelfsprekend is”.
    Het kunstwerk, inmiddels al “de Dildo” en “De Lul van Bernhard” genoemd, is een koperen, op-en-neer bewegende zuil met een Eeuwige Vlam die een meter of 4 van de gevel van Hotel de Wereld geplaatst zal worden.
    Het toekomstige kunstwerk is van een ontwerp van Hanshan Roebers �in opdracht van de gemeente- die ook verantwoordelijk is voor het �inmiddels naar de Costerweg verplaatste- kunstwerk Het Lichtschip.

    Een en ander wordt gepresenteerd alsof het een fait-accompli is, een voldongen feit, op de benodigde gelden na, een bedrag van �100.00 euro.
    Wij zijn blij dat de gemeente Wageningen wil investeren in kunst maar betreuren het ontwerp en zetten nogal wat vraagtekens bij de totstandkoming van het besluit om dit kunstwerk te plaatsen.
    Gewoonlijk is namelijk �zeker bij bedragen zoals deze- dat via publicaties zoals de BK Informatie-krant, kunstenaars uit het hele land worden uitgenodigd een ontwerp in te leveren waaruit meestal door de kunstcommissie van de gemeente een keuze zal worden gemaakt. Het feit dat de gemeente direct naar Roebers is gestapt -�op grond van zijn specialisatie in “monumentale vormgeving in een stedenbouwkundige omgeving”- riekt naar een onderonsje, wellicht ter compensatie voor het verplaatsen van het Lichtschip. Roberts is niet de enige kunstenaar die zich specialiseert in monumentale vormgeving, en getuige de kwaliteiten van het Lichtschip, zeker ook niet de beste.
    Feit is echter dat voor dit kunstwerk een open opdracht had moeten uitgeroepen en het bevreemdt ons dat dit niet is gebeurd.
    Overigens, de gemeente Wageningen, beroept zich bij de plaatsing van dit kunstwerk op artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Dit artikel zegt dat als u tijdelijke (bouw)plannen heeft die in strijd zijn met het bestemmingsplan, het toch mogelijk is dat de gemeente hiervoor toch een tijdelijke bouwvergunning afgeeft. De gemeente ontheft zichzelf dus van de geldende regels betreffende het bestemmingsplan.
    Het ding moet er voor 4 Mei al staan.
    Maar er is nog meer aan de hand. Je kunt je afvragen of zo�n Eeuwigdurende Vlam wel zo nodig is om een fenomeen als Vrijheid te herdenken. Is Hotel de Wereld al niet een monument voor vrijheid? Of die bloterik een paar meter verder?
    Dan het kunstwerk zelf. Het is werkelijk een lomp ding � het monument op de Dam is de sierlijkheid zelve. De zuil krijgt een doorsnede van 86 cm � pakt U er even een meetlint bij; dat is een behoorlijke afmeting, en dat midden op het 5 Mei Plein.
    De zuil wordt gemaakt van koper en zal, volgens de kunstenaar, onder invloed van de weersomstandigheden van kleur veranderen. Wat eigenlijk bedoeld wordt is dat het ding gaat roesten. Kort na plaatsing zal de roodkoperen paal groen uitslaan. Lekker.
    Ook zal het ding veel meer gaan kosten dan de aanvankelijke �100.000,-. Allereerst maar de kosten van het eeuwig-brandende gas (om maar te zwijgen van implicaties tov het milieu). Dan de onderhoudskosten; de zuil zal op-en �neer bewegen � hoe onderhoudsvriendelijk is dit kunstwerk eigenlijk?
    Kortom, het lijkt erop dat Wageningen een kunstwerk in z�n maag gesplitst krijgt waar het totaal niet op zit te wachten. Dat er geen openbare aanbesteding heeft plaatsgevonden is zeer merkwaardig, zeker in het licht dat burgermeester Pechtold een partij vertegenwoordigt die zich bijzonder druk maakt over dat burgers overal over geconsulteerd worden. Wij pleiten voor het tot stand komen van een onafhankelijke kunstcommissie van de gemeente Wageningen, die zich ondermeer bezig zal houden met kunst in de openbare ruimte!
    De plannen voor het kunstwerk liggen ter inzage en zijn nog onderwerp van inspraak; het lijkt ons goed dat Wageningers zich hierover uitspreken � en bij voorkeur ten nadele van plaatsing.

    Marijke Pielage/Rob Steenbergen

    12-mrt-2005

    Lijkt me een mooie klus voor de welstands-commissie…..

    Vincent Pleijzier

    13-mrt-2005

    Ik denk dat het 5-mei-plein nooit op zal kunnen tegen deze al dan niet inter-relationele verbeelding van een plein waar Ome Jan met beide handen zijn pikkie, dat hem een minderwaardigheidscomplex bezorgt, beschermt tegen neerstortende kruisraketten overgoten door een motregen van bernhardiaanse spermatozoiden, die opgeslokt worden door de dorstige kleindochters van Piet Mondriaan, lippen horizontaal omlangs een verticale spermaregen.

    http://www.5meipleinzin.com

    http://www.wageningsespermaregen.nl

    http://www.pietmondriaanstrikesagain.vertical.cult

    Tjapp S�ive

    14-mrt-2005

    Zonde van de ruimte zoals hij nu is, zie de samenhang niet echt met oude elementen en kerk en standbeeld in de buurt en dan ineens zo’n paal uit de grond. Is dit een mannelijkheidssymbool?Een ander woord heb ik er niet echt voor. En daarbij, waar komt dit idee ineens vandaan en hoe komt dit zo snel gerealiseerd?

    anoniem

    15-mrt-2005

    of wordt het de pispaal van het jaar?

    anoniem

    15-mrt-2005

    is dit geen 1 april grap?

    Connie

    15-mrt-2005

    Beste Rob en Marijke,

    Ik ben het volledig met jullie eens als het gaat om de procedure waarop deze kunstdinges “tot stand” komt. Nood breekt – ook gemeentelijke – wet, hoogmoed komt ten val of haastige spoed is…. het is denk ik allemaal van toepassing.

    De site van de kuntenaar laat wat mij betreft wel degelijk een aantal fraaie werken zien. Wat is hier dan gebeurt? Twee mogelijke redenen: 1. De opdracht is een kat in het bakkie: ik maak een lul zonder zakkie, lekker makkelijk verdiend. 2. Het is een politiek statement van de kunstenaar, wat nou eerbetoon: dikke middelvinger. Bij zo’n gemeente met een linkse meerderheid zou dat best eens aan kunnen slaan.

    Kortom, het beeld en de werkwijze vindt ik RUK, naar de idee�n van de kunstenaar ben ik erg benieuwd!

    V. Bakker

    15-mrt-2005

    Meest onbegrijpelijk dat hiervoor zoveel geld wordt neergetikt. Als de gemeente dan niets beters kan bedenken dan dit, is het goed mis met wat er daar dagelijks in het stadhuis rondzwalkt. Diep droevig.

    Joop

    16-mrt-2005

    Nee het schijnt echt geen grap te zijn. Een kadootje van de stad voor haar burgers: een gouden middelvinger … “goudvinger”

    Marian

    17-mrt-2005

    Volgens mij heeft V. Bakker een argument gegeven waarom dat kunstwerk nog enigszins bestaansrecht heeft. Een politiek statement. Wat nou eerbetoon!! Ik ga iets maken wat niemand kan waarderen. Maar dan ook echt niemand. Behalve de gemeente misschien die nu onder een aanval van de kunstenaar uitkomt omdat men een ander kunstwerk zomaar heeft verplaatsd.
    Ja, als je mensen tegen de haren in wilt strijken en dikke middelvinger…ja…compliment…misschien liever negatieve aandacht als geen aandacht ofzo?

    anoniem

    18-mrt-2005

    Verspilling van tijd, geld. en moeite.
    Dit slaat helemaal nergens op, als dit geen 1 aprilmop is kan de gemeente weer een blunder op haar rekening zetten!
    Wie wil dit eigenlijk ?
    Is hier om gevraagd door de wageningse bevolking ?
    Niemand wordt hier beter van, gebruik het geld maar voor betere doeleinden, er is nog veel te verbeteren in Wageningen!
    (Het is ook nog een lelijk ding!)

    Martijn

    18-mrt-2005

    Wageninger in actie tegen bevrijdingszuil

    WAGENINGEN. “Een afschuwlijk ding waar niemand op zit te wachten.” Wageninger Theo Haring (75) steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Hij is boos op burgemeester en wethouders vanwege hun plan om op het 5 Mei Plein voor de deur van Hotel De Wereld een lange roodkoperen zuil met het bevrijdingsvuur te plaatsen. Dat wordt inWageningen traditiegetrouw op 4 mei om middernacht ontstoken op het 5 Mei Plein.

    Dit jaar zal dat niet anders zijn. Om die datum te kunnen halen, past het college een artikel 17-procedure toe. Daarmee kan versneld een vergunning worden afgegeven voor maximaal vijf jaar. In die periode van vijf jaar wordt alsnog de reguliere procedure gevolgd. “Hoe kan het bestaan, dat je bij de gemeente jaren nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen, terwijl dit pats-boem snel geregeld is”, foetert Haring.

    Hij gaat daarom bezwaarmaken tegen het bouwplan dat sinds afgelopen woensdag ter inzage ligt en de vrij stelling van het bestemmingsplan die de gemeen te zichzelf ervoor wil verlenen. Hij hoopt zoveel mogelijk anderen te overtuigen hetzelfde te doen.
    Haring vindt het ontwerp van voormalig plaatsgenoot kunstenaar Hanshan Roebers niet kunnen. “Is dit de nagedachtenis aan prins Bernhard en de vrijheid die hij zo liefhad? Ik moest meteen aan zijn escapades denken. Dat kan toch niet zo bedoeld zijn ? Dan ken ik de bijnaam van het ding al! ” De Wageningr heeft een andere suggestie: “Noem het plein gewoon Prins Bernhardplein, dan herdenk je de prins prima.”

    Volgens gemeentevoorlichtster Margot van der Haring zijn bij de gemeente nog geen bedenkingen binnengekomen. Mocht dat gebeuren, dan zal de normale bezwaarprocedure gevolgd worden, vertelt zij.

    … uit de Gelderlander …

    20-mrt-2005

    Hoe deze smakeloze zuil nog te weren van het 5 meiplein? De gasleidingen zijn reeds geplaatst! Het is nog kort dag tot 4 mei. V��r 31 maart moeten “bedenkingen” ingeleverd worden. Dinsdagavond 29 maart ( 20.00u?) is er nog een raadsvergadering in het stadhuis, waar we onze mening over deze vuurzuil kunnen geven. Je kunt bij de griffier spreektijd aanvragen ( ga ik zeker doen), of gewoon komen met of zonder spandoek.

    Greet Steenhuis

    21-mrt-2005

    Hier moet je een beetje de humor van inzien. Het is een meer dan passend eerbetoon aan Bernhard als schuinsmarcheerder. Zijn laatste erectie! Daalt en rijst. Niks oudbollig beeld. Gewoon een lekkere stevige paal! Hahaha!!

    Fokke

    22-mrt-2005

    De vuurzuil, de monumentale omgeving en goed opdrachtgeverschap

    Wageningen Monumentaal werd enige weken geleden informeel gevraagd wat onze vereniging vond van een koperen vuurzuil naast �de Wereld�, schuin tegenover �Blote Jan�. Wij hebben daarop geantwoord dat het in zijn abstractie een goed idee is, maar dat het op de plek zelf de vraag oproept is het niet een beetje veel? In de krant stond ook: er is wel sprake is van een zekere overeenkomst met �Blote Jan�…..Ook vroegen wij is de Bevrijdingsstraat, aan de andere kant van de straat tegenover de blinde nis van ‘de Wereld’, ook een optie?
    Via de heer Slagter, co�rdinator van het project, kregen wij van gemeentezijde onder meer het volgende te horen:
    De kunstenaar is met een ontwerp gekomen waar we enthousiast over zijn en wat in zijn abstractie als drager van het vrijheidsvuur een goed idee is. Hij heeft heel bewust voor de plek bij hotel De Wereld gekozen. Andere opties zijn wel besproken, maar vielen af. De afstand is voldoende groot tussen het vredesmonument en de zuil, er ontstaat voldoende massa gelet op het formaat van de zuil en de aanwezige bebouwing. De zuil gaat een ritmiek vormen met plein, hotel en het vredesmonument. Het beeld van het vredesmonument kijkt als het ware naar de vrijheidsvlam. De zuil markeert voor het hotel deze historische plek. Bij de keuze van de materialen is rekening gehouden met de aanwezige bebouwing.
    Deze uitleg lag voor de hand, die hadden wij zelf kunnen bedenken. Maar het beantwoordde niet onze kritiek.

    De vuurzuil roept, gezien de vele reacties in de krant, nogal wat uiteenlopende vraagtekens op.
    Wij zullen echter ons resterende commentaar beperken tot de ruimtelijke aspecten van het kunstobject in relatie met de monumentale omgeving. Als er sprake is van een dergelijk vraagstuk, werpt behalve een kunstenaar, een gerenommeerd architect/ stedenbouwkundige vaak zijn/ haar licht op de nieuw te vormen situatie. Uit het verleden is het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam daarvan een bekend voorbeeld (architect J.J.P. Oud en beeldhouwer J. Raedecker). Door een instituut als de Rijksbouwmeester wordt deze integrale kijk bijvoorbeeld bepleit. De Rijksbouwmeester pleit hierin ook voor een goed opdrachtgeverschap. De combinatie van een integrale aanpak en een goed opdrachtgeverschap zal bij wijzigingen in de monumentale omgeving door zijn brede aanpak ook het draagvlak in algemene zin vergroten.
    Wij hebben niet het idee dat een dergelijke gecombineerde kijk op de plek is gehanteerd en willen bij deze, wat wij eigenlijk in eerste instantie hadden moeten opmerken, vragen:
    is hier sprake van goed opdrachtgeverschap en integrale aanpak zoals dat bij het plaatsen van een grootschalig kunstwerk in een monumentale omgeving het geval zou moeten zijn?

    Roel Veelders, voorzitter Wageningen Monumentaal

    Roel Veelders

    22-mrt-2005

    De gemeente Wageningen heeft besloten om op het 5 Mei plein voor Hotel de Wereld een eeuwig vrijheidsvuur plaatsen.

    Ik maak bezwaar tegen het voorgestelde ontwerp voor verschillende redenen.

    1. Het ontwerp is niet vooruitstevend. De ontwerper, Hanshan Roebers, maakt gebruik van een modernistisch paradigma, die niet meer in deze tijd past. Zeker niet in een stad als Wageningen, met haar Universiteit en onderzoekscentra die de meest geavanceerde media gebruiken voor onderzoek en communicatie.

    2. Modernisme. Als het gemeentebestuur toch iets moderns wil neerzetten, doe het dan goed. Piet Mondriaan, een van de grondleggers van het Modernisme streefde naar een evenwicht tussen het mannelijke (vertikaal) en het vrouwelijke (horizontaal). Dat dit voorgestelde monument een uitsluitend mannelijke uitstraling zal hebben is aan de bijnamen die nu al in omloop zijn: Grote Lul
    Uitschuifbare Pik
    Zijn Koninklijke Hoogheid
    Mega Fallus enz.
    Een vrouwelijke visie op de betekenis van vrijheid zou wellicht inter-relationeel van opzet zijn geweest (in tegenstelling tot deze voorgestelde verkrachting van de proporties en evenwichtige verhoudingen van het huidige 5 mei plein.)

    3. Op het 5 Meiplein heeft het concept �vrijheid� al een mannelijke belichaming in de vorm van de standbeeld �Blote Jan�. De nabijheid van de vrijheidspenis van Hanshan Roebers, die nota bene, in opgewonden toestand een hoogte van tien meter zal bereiken nodigt uit tot vergelijkingen tussen beide beelden. Het geslachtsorgaan van Blote Jan zal daardoor nog kleiner lijken dan nu het geval is.

    4. In het persbericht staat dat deze visuele markering tevens een eerbetoon aan Prins Bernhard zal zijn. Omdat Bernhard zijn hele volwassene leven bezig was om zijn mannelijkheid te bewijzen? De vrijheidszuil zal in deze vorm ongetwijfelt de negatieve aspecten van de sexuele prestaties van de Prins benadrukken. Is dit werkelijk de bedoeling?

    5. Maar nog erger is de associatie met een omgekeeerde raket die de vuurzuil in mij oproept. Waardoor ik eerder aan oorlog denk dan vrede – ik zie geen vredesvuur maar een kruisraket die op wonderlijke wijze op het 5 meiplein is ingeslagen.

    Kortom, als omwondende (die nooit en te nimmer, in een vroeg stadium is geraadpleegd!), als beeldend kunstenaar en als vrouw heb grote bezwaren tegen de vormgeving van deze vredeszuil monument. Er is niet voldoende over de uitwerking van de vorm(en) nagedacht.

    ook verschenen in “de Gelderlander” van 22.03.05

    Kathleen Hastings Sloggatt

    Kaat Sloggatt

    22-mrt-2005

    Als de zon hoog staat en is er veel licht, dan krimpt de zuil. Als er weinig licht is, dan stijgt de vlam. “Zo schijnt het licht van de vrijheid altijd in de duisternis.”

    Volgens mij is het precies andersom:

    “Overdag, afhankelijk van de hoeveelheid zonlicht wisselt de hoogte van de zuil voortdurend. �s Nachts is er geen licht en staat de kolom in zijn laagste stand en is dan 5.40 hoog. De wisselingen in de hoogte zijn onophoudelijk; vrijheid is een dynamisch begrip. In tijden van duisternis is de behoefte aan nabijheid van het licht het grootst, in lichter tijden reikt het licht naar haar bron.”

    arnix

    22-mrt-2005

    Tja, de gemeente zet zich behoorlijk voor L*L zal ik maar zeggen. Dit monument kan toch niet meer serieus genomen worden. De media besteden nu al zoveel aandacht aan het monument…de bijnamen vliegen je al om de oren. Jammer!

    Jaap

    23-mrt-2005

    Ik wil nog eens onderschrijven wat hier al eerder is gezegd. Ik ben gewoon heel benieuwd. Als zometeen de veteranen er langs marcheren, of ze zullen denken: “Inderdaad Bernhard, je mannelijkheid was niet onder stoelen of banken te steken…dat is je nagedachtenis? Zo zullen we jou en de oorlog herinneren. Dat is de ware vrijheid…? Na je dood komt die waarheid gewoon steeds meer boven water’

    Marjan

    23-mrt-2005

    Je kunt het ook anders bekijken, wat positiever, naar de mogelijkheden i.p.v. wat er allemaal niet aan deugt. Oude tradities maken plaats voor nieuwe. Geen wedstrijden zaklopen meer maar op 5 mei kunnen er voortaan wedstrijden paaldansen, paalzitten en (cock)ringwerpen worden georganiseerd!
    Leuk toch!

    Wim

    23-mrt-2005

    Toen het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam werd neergezet, heette het in de volksmond al snel de “Penus van Milo”. En dan was deze nog niet eens variabel in hoogte… We zijn inmiddels al lang gewend aan dit monument en datzelfde zal met het nieuwe monument in Wageningen ook wel gebeuren.

    Peter

    23-mrt-2005

    Tja een hoop gelul! Echt lekker belangrijk! Hebben we niks belangrijkers om ons druk over te maken. mensen met teveel vrije tijd.
    En de kunstenaar heeft eigenlijk wel gelijk. Het maakt niet uit hoe ze over je lullen als er maar een paal over je opgezet wordt.

    van der Moolen

    23-mrt-2005

    ik wens heel nederland de totale ver-ruwing, want daar zijn we hard naar op weg. opgeklopte overdreven rotkunst waar niemand op zit te wachten, maar goed er zullen wel weer een paar ambtenaren beter van worden. ik verhuis maar naar china, daar gaat al ons grootkapitaal naartoe en nederland wens ik de armoede. het lijken hier wel vooroorlogse toestanden.

    de schandpaal

    23-mrt-2005

    en dat terwijl bernhard sinds zijn prostaatoperatie al jaren impotent was!!! hahaha!!

    jan

    24-mrt-2005

    Een fallussymbool als herdenkingsmonument?
    En verder, het zal 1000den euro’s per jaar kosten om die vlam brandend te houden. Waar is de duurzaamheid? Ik dacht dat men daar onderzoek naar doet in Wageningen. Dit is gewoon ordinaire energieverspilling. Geef dan de bijstandsgerechtigden korting op de energierekening…

    JeeteeCee

    24-mrt-2005

    Ik vind dat hier op zeer adequate wijze een monument voor mij is opgericht geworden!

    B

    Bernhard

    24-mrt-2005

    het kan wel een een 1 april grap van de gemeente zijn. Pas op !

    Peter

    25-mrt-2005

    Ik reageerde net al met de optie dat het wel eens een 1 april grap kan zijn. Zeker na het beluisteren van het journaal item, via http://www.delulvanbernhard.org ben ik er bijna zeker van dat het om een 1 april grap gaat. En mocht het niet zo zijn en het college kan de weerstand niet negeren natuurlijk ( zie vandaag 25 maart ook de Veluwepost) dan wordt het omgedoopt tot 1 aprilgrap. (WP)

    Peter (vd Heuvel)

    25-mrt-2005

    dit is gewoon een 1 april grap want de gemeente neemt eind maart begin april een besluit erover.
    dus het is puur een grap

    melvin

    25-mrt-2005

    Niet lullen maar poetsen
    Was er niet iets met gas in WOII???! erg toepasselijk bah!!!

    Pech hebben

    25-mrt-2005

    Ik vind zo een paal een geweldig idee (hahaha),
    Maar het is wel een beetje gejat van de Efteling die er trouwens nog een leuk interactief aspect aan toegevoegd heeft, waarom maken we er geen kop van jut van die het verhaal verteld over hoe het in WO II er aan toe ging, dan heeft het ook nog eens een waarde dat onze kinderen nooit zullen vergeten wat er toen gebeurd is educatief toch.

    Wat ik ook een punt vind is waarom de burgermeester wel voor een gekozen burgermeester is en niet voor een gekozen monument?
    Misschien is het op dit punt dus wel een symbolisch monument: we kunnen niet kiezen of we een *** in de gemeente krijgen!

    toekomstig Burgermeester

    25-mrt-2005

    ik vind het een prima idee dat er zaterdag 26 maart handtekeningen verzameld gaan worden op de markt. Ik zal daar zeker voor komen. Is het misschien ook een idee om daar een voorbeeld bezwaarbrief uit te delen, zodat mensen die dat willen die naar Ben W kunnen sturen of mailen?!

    marijke

    25-mrt-2005

    Persoonlijk denk ik nog steeds dat het een 1 april grap is. De val van De Graaf zat er al even aan te komen. Pechtold is beoogd minister van bestuurlijke vernieuwing en voorzitter van Democraten 66. Je probeert dan toch niet de bevolking van je eigen gemeente een dergelijk monument door de strot te duwen (misschien een promo-grap ter gelegenheid van het opnieuw uibrengen van Deep Throat). De positieve indrukken die je na een uitgebreide tour door Wageningen hebt achtergelaten ben je ook in een klap kwijt. Is wellicht ook niet zo belangrijk meer nu de gekozen burgermester er voorlopig niet komt, maar toch…
    Misschien voor de zekerheid toch maar bezwaar maken

    Marian

    25-mrt-2005

    Zou ik zeker doen:

    WAGENINGEN (ANP) – Burgemeester Pechtold van Wageningen maakt zich niet echt druk over het �gedoe over die fallus�. Een koperen zuil met eeuwig brandend vuur zal vanaf 5 mei voor Hotel De Wereld staan om het einde van de Tweede Wereldoorlog te markeren…..

    …. Het Wageningse gemeentebestuur heeft al besloten dat het er komt. ,,We zullen dat volgende week nog nader toelichten. Tot nu heb ik geen echte tegenargumenten gehoord. Zoals vaker bij kunst vinden mensen iets mooi of lelijk of in dit geval manlijk. Tja. Dan kun je ook wat zeggen over elke lantaarnpaal.��

    ANP nieuws

    25-mrt-2005

    Ik vind het een lekker maatje!

    Sandrien

    25-mrt-2005

    Schandelijk, ranzig, smakeloos, beledigend voor mensen die vochten voor ons.
    Ik durf te wedden dat dat monument er niet lang staat…de mannen en vrouwen die vochten in 40-45 weten wel hoe ze iets kunnen saboteren…

    Maar goed…laat jullie klachten vooral ook even weten aan die fijne ‘kunstenaar’…
    hanshan@monumentaal-ontwerper.nl

    Verzetsvrouw

    26-mrt-2005

    Ja, klinkt leuk om de oude verzetstrijders de paal te laten saboteren. Maar bent u niet bang dat de leeftijd van deze mannen en vrouwen iets wat aan de hoge kant is ? Is wel een paaltje natuurlijk. Mocht men hulp willen inroepen dan kan men mij altijd even mailen. peter-vandenheuvel@hotmail.com

    Peter

    26-mrt-2005

    Komen er ook batterijen op maat bij voor die oerlelijke viberator? De kunstenaar laat de veteranen mooi voor paal staan.

    OZO

    26-mrt-2005

    De kunstenaar heeft zeker te lang in zijn broek gekeken en zo tot dit ontwerp gekomen maar de maat klopt niet meer. Daarom zal hij altijd volhouden dat het een geweldig kunstwerk is en over smaak valt niet te twisten, wat een gelul van deze “knutselaar”.
    De gepeperde rekening is voor hem “kat in het zakkie”. Dit bedrag kan de gemeente beter gebruiken voor het achterstallig onderhoud van groenvoorziening enz.
    De kosten van 5 jaar gasverbranding is daar een mooie aanvulling op.
    O ja, komen ze tekort op de begroting, dan kan de OZB toch weer omhoog. Al de bwoners van Wageningen die tegen deze onzinnige uitgave zijn betalen, in deze democratische stad, toch mee aan dit waardeloze ding.

    ton

    26-mrt-2005

    Ik vind het een rare gedachtengang om een zuil neer te zetten vlak voor “blote jan” en belachelijk dat het zo veel geld kan gaan kosten , [ een plaat ter nagedachtenis aan Prins Bernhard was ook mooi geweest ]of een bankje op de plek waar hij het defile afnam met gedenkplaat,dat had ik liever gezien.1 groot monument is genoeg op het 5 mei plein,daar hoeft geen zuil bij!!!!!!

    Catharina

    26-mrt-2005

    Wat is dit?

    Harmen

    26-mrt-2005

    Te belachelijk voor woorden! Ik stel voor de zuil IN hotel De Wereld te plaatsen, zodat bij mooi weer het dak eraan gaat!

    Ontwerper is mijns inziens geen kunstenaar, maar een kunstenmaker, zoals er al veel te veel zijn. Monument ok.. Maar dan wel ��n met een draagvlak onder de bevolking.

    Eric

    28-mrt-2005

    Al het bovenstaande gelezen hebbende zou ik die paal zeker plaatsen. Niets leuker dan iets contoversieels. Het houd niet alleen wageningen bezig. De lul van Bernard (Ben hard?) haalt zelfs Kopspijkers.

    Bert

    28-mrt-2005

    geen gezicht dat ding.
    Het enige dat ik kon doen toen ik voor het eerst het ontwerp zag was heel hard lachen. Dit kan niet serieus zijn.
    ik heb getekend op de markt deze zaterdag.

    anoniem

    28-mrt-2005

    ik vind het standbeeld lelijk en niet passen op het plein. De reactie van Pechtold tot nu op de afwijzende reacties van de bevolking, is dat nu bestuurlijke vernieuwing?

    graspieper

    28-mrt-2005

    1275 handtekeningen zijn er opgehaald. Niet veel. Wageningen heeft meer dan 33.000 inwoners. Nog geen 5 %. Zou de rest voor zijn of het geen hol kunnen schelen. Mensen die ergens tegen zijn hebben wel vaak de neiging om hard te roepen.

    Alex

    29-mrt-2005

    Het was maar een steekproef om de mening van de Wageningse bevolking te peilen. Die handtekeningen zijn op ��n punt in 6uur tijd opgehaald. Dat zijn er 200 per uur!! Meer plaatsen, hulp en tijd hadden we niet.

    Greet van de actiecie

    29-mrt-2005

    Wat een onzin, dit kan niet in wageningen!
    wie verzint dit?

    Marliske

    29-mrt-2005

    De plannen van het college van burgemeester en wethouders om een allesoverheersende brandende fallus voor Hotel De Wereld te plaatsen zijn werkelijk absurd. Afgezien van de merkwaardige besluitvorming om niet alleen de beslissing over het kunstwerk als een voldongen feit voor te stellen, maar ook de plotselinge mogelijkheid van het wijzigen van het bestemmingsplan zijn zaken die we eigenlijk niet mogen kennen van een open, democratische gemeenschap.

    Van het kunstwerk zelf wordt door de kunstenaar voorgesteld dat �het onderdeel moet zijn van de bestaande omgeving�. Ook vindt Hanshan Hoebers dat het �stil van vorm en formaat� moet zijn. Als kunstacademicus kan ik beide beweringen in relatie tot het beoogde kunstwerk tot de grond toe affakkelen. In verband met de mening van de kunstenaar dat het �stil van vorm en formaat� is, gaat hij verder met �denk aan de obelisk op de Place de la Concorde in Parijs�. Welja, waarom niet. De grootheidswaanzin ten top. Wageningen, met nog geen 35000 inwoners zou een zuil van 9,4 meter moeten hebben om de brandende vlam te dragen. Wel eens in Parijs geweest?
    Ruim 7 miljoen inwoners in de stad, en 12 miljoen in de agglomeratie, en de brandende vlam brandt gewoon vanaf de grond. Dichter bij huis geldt hetzelfde voor Brussel: 1 miljoen inwoners, en de eeuwige vlam brandt ook daar op straatniveau. Bescheiden en ingetogen. Juist zoals het moet zijn: ter overdenking.

    Gerard Guiking

    29-mrt-2005

    Een smakeloos wanstaltig ontwerp. Kan de Raad dit niet tegenhouden? Hebben we een dictator met vazallen als dagelijks bestuur van de gemeente? Kom tot jullie zinnen alsjeblieft en trek dit weerzinwekkende zinnelijkheidssymbool terug.

    Marga

    29-mrt-2005

    Zo een belachelijke mannelijke symbool, meneer Pechtold, wilt u dat echt als afscheidscadeau aan Wageningen schenken? Hoort dat ook soms bij vernieuwing? Dan ben ik echt ouderwets, sorry

    isa

    30-mrt-2005

    Afgezien van andere bezwaren rond het op te richten monument is het te gek om anno 2005 met alle energie- en broeikasgassenproblematiek (lees CO2 produktie) een eeuwige vlam te ontsteken.

    PEW van der Laan

    30-mrt-2005

    JONGENS!!! dat ding lijkt in de verste verte niet op een LUL!?!?!?!
    ik wil de heren eens oproepen om naar hun eigen zaakje te kijken…. nu naar het monument…. overeenkomst??? NEE! (tenzij je eikel ligt geeft!) ik dank u voor uw tijd

    kristian

Een reactie plaatsen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

SLUIT
CLOSE