Wedstrijd voor Wageningse beroepskunstenaars

Wedstrijd voor Wageningse beroepskunstenaarsNormaal is de binnenstad van Wageningen in deze tijd van het jaar gezellig druk. Veel mensen op straat die inkopen doen, extra activiteiten rond Sinterklaas en Kerst. Ook de horeca zorgt ervoor dat de binnenstad een levendig geheel is.

Dit jaar is alles anders. Geen sinterklaas-intocht of kerstmarkt. Ook de horeca blijft (nog) gesloten. De gezelligheid is ver te zoeken en veel mensen verkeren in een corona-bubbel.

Op voorstel van ondernemers in de Wageningse binnenstad wil de gemeente initiatieven stimuleren die de bezoekers van Wageningen een hart onder de riem steken. Activiteiten die de mensen even uit hun corona-bubbel halen.

Daarbij wil de gemeente nadrukkelijk het culturele veld betrekken. De gemeente wil de Wageningse beroepskunstenaars via een wedstrijd (op basis van inschrijving) de mogelijkheid bieden een aantal ideeën te realiseren. Er is daarvoor een budget van 20.000 euro beschikbaar.

Aan het Platform beroepskunstenaars Wageningen is gevraagd om deze wedstrijd te organiseren, dit in overleg met de binnenstadmanager.

Daarvoor zijn als randvoorwaarden meegegeven:
· alle Wageningse beroepskunstenaars een kans bieden;
· locatie in de binnenstad en passend bij de binnenstad;
· toegankelijk voor iedereen;
· de doorstroomfunctie blijft geborgd/geen opeenhoping van mensen;
· geen optredens, maar iets wat te beleven is (beeld of geluid, visueel);
· Fair pay (eerlijke vergoeding voor geleverd werk);
· tijdspad: wedstrijd organiseren en uitslag bekend in januari.

Uitvoering: medio januari tot medio maart 2021.

Cruciaal is dat het in de Coronamaatregelen moet passen. Het mag dus niet tot gevolg hebben dat er op zeker moment veel mensen tegelijk hiervoor samenscholen. Verder is het belangrijk om te weten dat er geen promotie aan activiteiten wordt gegeven die bezoekers oproept om op een bepaalde tijd op een bepaalde locatie samen te scholen (want dan wordt het een evenement en dat mag corona-technisch niet). Het is ook niet de bedoeling dat er extra bezoekers naar de binnenstad worden getrokken; doelgericht winkelen in je eentje blijft het uitgangspunt. Het is wél de bedoeling dat het doelgerichte winkelende publiek even uit z’n coronabubbel wordt getrokken en met een verlicht gevoel weer huiswaarts keert, blij dat ze even naar de stad is geweest. De PR uitingen die er wel komen zullen daarop zijn gericht.
Een mooi voorbeeld van een aankondiging die “coronaproof” is geven de Waterlanders op hun website over hun Kunst-kruimels & cultuur-croutons interventies in de binnenstad. www.waterlanders.info

Lees verder op: https://beroepskunstenaars.nl/wedstrijd-voor-wageningse-beroepskunstenaars/

SLUIT
SLUIT